Croatia 2017

Huh huh, nyt on työt painaneet niin paljon päälle että kaikki vapaa-aika on tullut käytettyä töistä palautumiseen. Palasin siis heti seuraavana aamuna kotiinpaluun jälkeen töihin ja on tämän postauksen kirjoittaminen vienyt paljon suunniteltua kauemmin kun laukkukin on vielä purkamatta. Minulla on nyt kolmen päivän viikonloppu joten saan kuin saankin tämän julkaistua syyskuun puolella kuten halusin. Nyt olisikin siis vuorossa matkakertomusta Kroatian Dubrovnikista.
      Reilu kuukausi sitten suunnattiin aikaisin aamulla Tikkakosken lentokentälle. Ennen olen aina lähtenyt bussilla ensin Helsinki-Vantaalle ja sieltä lentänyt, joten tämä oli ensimmäinen kerta kun matka kulki Tikkakosken kautta. Ja voin kyllä suositella sillä matkustaminen helpottuu toden teolla kun lento lähtee ja laskeutuu kahdenkymmenen minuutin päähän kotoa eikä tarvitse lennon jälkeen vielä istua neljää tuntia bussissa. Muuten en välttämättä olisi tälle reissulle voinut lähteäkkään sillä kuten mainitsin menin seuraavana päivänä töihin.
Tämä oli myös ensimmäinen kerta minulle Kroatiassa. Dubrovnik oli jopa pienempi paikka kuin olin osannut kuvitella; ostosmahdollisuudet hyvin rajalliset ja ravintolat ripoteltu sinne tänne. Tästä syystä en voisi olla tyytyväisempi että päädyttiin All-in-clusiveen. Pääsi kunnolla rentoutumaan kun ei tarvinnut ruokapaikasta joka ilta stressata ja mikä parasta; onnistuin jättämään kaikki murheet Suomeen ja keskittymään kunnolla itseasiaan eli lomailuun. Meidän hotellin tarjoama ruoka oli hyvää, monipuolista ja vaihtelevaa, joten voin kyllä lämpimästi suositella Valamar Club Hotellia.
   Ja koska meidän loman päätarkoitus oli rentoutua auringossa loikoille, niin vietimme ne pari, juuri meidän viikolle osuutta, sadepäivää kaupunkia kierrellen. Ensimmäisellä kerralla käveltiin parinkymmenen minuutin matka dubrovnikin keskutaan. Apuna meillä oli yksinkertaisesti huonoin kartta mitä on olemassa. Kierrettiin sitten vähän pidempää reittiä DOC -nimiseen ostoskeskukseen... Jossa tosin ei ollut kuin muutama paikallinen pikku putiikki ja United Colors of Benetton. Hämmennystä aiheutti myös se ettei ostoskeskuksen nimeä lukenut missään (+meidän kartta oli niin puutteellinen) joten emme olleet varmoja olimmeko edes oikeassa paikassa. Äiti onneksi löysi ihanan huivin tuolta joten ei turhaan käpötelty.
   Pari päivää myöhemmin päätettiin kysyä hotellin infosta, että eikö täällä todellakaan ole ns. oikeita ostoskeskuksia ja hän neuvoi meitä tilaamaan Uberin hotellin eteen ja ajavan sillä Srebrenon suuntaan Sub Cityy, joka oli hänenkin mukaan ainut ostoskeskus koko alueella. Täältä löytyi enemmän kivoja kauppoja ja mm. H&M ja newyorker. Muita tuttuja ketjuliikkeitä ei dubrovnikissa vastaan tullut.
   Tuo Uberilla ajeleminen oli minulle ihan uusi kokemus. Olen niin monta kauhu tarinaa Ubereista lukenut että pakostakin  olin hieman skeptinen. Mutta onneksi turhaan! Tätäkin voin siis lämpimästi suositella. Niin helppoa ja rahaa säästyy verrattuna taksien hintoihin. Reilu kymmenen kilsan matka maksoi halvimmillaan 80 kunaa eli noin 10 euroa.
Yksi näistä sateisista päivistä vietettiin tekemällä retki Dubrovnikin vanhaan kaupunkiin. Voitte vain kuvitella kuinka ihanaa oli kierrellä sateessa, joka yltyi myrskyksi, miljoonan muun turistin kanssa kapeilla kaduilla sateenvarjojen kanssa. Ai että. Jotenki  jäi kyllä vähän ristiriitaiset  fiilikset tuolta vanhasta kaupungista. Ensimmäistä kertaa ikinä olen törmännyt paikkaan. joka olisi näin tupaten täynnä turisteja. Kaikki pikkukaupat möivät samaa Game of thrones- fani krääsää, eikä perinteisiä käsityö yms.tavaraa myyviä liikkeitä harmikseni tullut vastaan. Vain kaupan myyjät olivat paikallisia, ja hekin jokseenkin törkeitä. Onneksi sää sentään selkeni iltapäivää kohden ja saimme nauttia kauniista maisemista.
    Vanhan kaupungin satamasta lähti veneliikennettä muun muassa Lokrumin saarelle ja näin jälkeen päin ajateltuna olisi ehkä kannattanut lisätä reissu Lokrumiin samalle päivälle vanhankaupungin lisäksi. Kannattaa myös varautua ylipitkiin jonoihin mikäli suunnittelee kulkevansa tuonne paikallisbussilla. Päästiin vasta kolmanteen tai neljänteen bussiin, koska tuolta pysäkiltä lähti vain bussi numero kuusi, joka oli juuri se millä meidän (ja näköjään tuhannen muun) piti mennä.
Kaiken kaikkiaan Kroatia on ihan uskomattoman kaunis maa, minne varmasti lähden uudelleen jos tulee tilaisuus. Dubrovnikia voin suositella rantalomakohteena, mutta ostosmahdollisuudet ovat hyvin rajalliset joten shoppailulomalle ei sinne kannata lähteä. Löytyykö teiltä kokemusta Dubrovnikista tai Kroatian muista kaupungeista?

1. Kroatia oli kyl aivan ihana paikka, mitä Dubrovnikissa ollaan käyty *_* Tosi upeita kuvia!

1. Kiitos! ♥ Kroatiaan on kyllä jo ikävä takaisin! :D

2. En ole ikinä käynyt Kroatiassa, mutta olisihan sinne ihan kiva päästä vähän rentoutumaan ja nauttimaan auringosta! Kuvien perusteella tuo Dubrovnik näyttää kyllä kauniilta paikalta *_*

1. Suosittelen lähtemään, jos tulee tilaisuus! :D

3. Ihania kuvia! <3 Oon käynyt itse Splitissä, mutta myös Dubrovnikkiin haluaisin joskus :) Kroatia on vaan niin ihana matkakohde!